1. UNENÄGUDE ÜLESKIRJUTUSED
1. (1989)
Kord seisid mererannal ahelikus sõdurid. Vaenlase tulekul
harjutasid nad lahingut. Rivi ees seisid kuningas ja kuninganna. Kuninga ümber
tiirutas vanadusest valgeks läinud kammerteener. Ta ütles: "Ütle nüüd
tuld!" Kuningas hüüdiski: "Tuld!" ja kõik sõdurid tulistasidki
moodsatest püstolitest merre. "Nüüd on kuninga kord," teatas
kammerteener. Kuningas laskiski eriti moodsast püstolist oma kuuli merre. Siis
tuli kuninganna kord. Tema kuul langes päris lähedale rannaliivale. Kuningas
pani tähele, et sõdurid moodsaid relvi kardavad, ja lasi kõik padrunid kokku
korjata ja kolme kaupa valgesse paberisse pakkida. Iga sõdur sai ühe sellise
paki.
Tehti ettevalmistusi lahinguks. Lõpuks mindi rannakaljule
vaatama, kui kaugel vaenlane on. Kohkumisega nägid kõik, et vaenlased parajasti
maabuvad. Kõik võtsid ahelikku, ja kuninga märguande peale viskasid kõik oma
valge paki alla. Vaenlased polnud midagi sellist oodanud ja hakkasid kõik
hirmuga põgenema. Kes paadiga, kes palgiga, kes lauajupiga. Lõpuks jäid
vaenlastest järgi ainult kuningas, kuninganna ja kasside vägi. Vaenlaste
kuningas kargas püsti ja hüüdis maruvihaselt: "Edasi, kuninga kasside
vägi!" ja kõik kassid tormasid võitlusse.
Kammerteener püüdis asjatult kuningat lahti rebida. Siis lõi
ta käega, tormas uksest välja, lükkas pikali uue uksehoidja ja tormas
kolmandalt teisele korrusele. Seal seisis palju uusi politseinikuid. Nad haarasid
kammerteenri kinni, viisid ta uue kuninganna juurde. Saanud sellelt kõva
noomituse, lasti kammerteener jälle lahti. Kindlate põgenemisplaanidega kõndis
see mööda koridori, nähes äkki läbi lahtise akna hiiglaslikku inimsööja
dinosauruse pead. Peagi selgus, et loss on sellistest elukatest ümber piiratud.
Varsti vaatasid kõik lossielanikud akendest välja, proovides dinosauruste
liike ära arvata ja loomi õrritada. Kammerteener oli ainuke, kes kartis, sest
ta teadis, kui ohtlikud need loomad on. Lõpuks hõõrus ta ennast lõhnaõliga
kokku, et elukaid endast eemale peletada, ja langes uimaselt maha.
Nii leiutatigi plastkanuu.
2. (1999)
Ma pean arvuti taha pääsema. Esimest arvutit ei tohi
kasutada, teise taga üks juba istub. Hakkan ikkagi esimest arvutit sisse
lülitama. Aga seina ääres kolmas arvuti on ju vaba, tuleb ainult ekraanilt
kõige ülemine rida valida. Film hakkab pihta. Keegi istub arvuti taga, teine
seisab ja kummardub tema õla kohal. Nende ees oleva ekraani alumises servas
jookseb tekst: "Kui daamid seda kodus loevad, hakkavad nad karjuma."
Mingist majast väljuvad näitlejad. Üks näitleja on samasugune prillide ja pikkade
juustega, nagu ka Eestis olemas on. (Mööbel varjab minu eest televiisori
ekraani vasakut serva.) Üks teine näitleja eraldub ülejäänutest ja hakkab mööda
tänavat kõndima. Hääl teatab, et see on maailma kõige ilusam näitleja. See on
stsenaariumis kirjas, et ta kõige ilusam on, aga kuna näitlejat mängiv
pärisnäitleja ei suuda kuidagi sellist muljet tekitada, tuleb filmile lihtsalt
üks lause peale lugeda. Hääl on saksa keeles, all jookseb eestikeelne tõlge.
Näitleja jõuab haljasalale, läheb ühe puu juurde, võtab kätega selle ümbert
kinni ja lööb vastu tüve. Ta hakkab puu otsa ronima, tahab vist ennast üles
puua. Jõuab juba ülemiste oksteni, siis vaatab üles ja karjatab. Näidatakse
päris ladvas juba varem silmus kaelas rippunud laipa. (See koht teeb natuke
nalja. "Kokkusattumus!" ütlen teistele vaatajatele. Vaatan pealt juba
filmis sees olles.)
Puuotsa roninu viskab laiba eemale alla. Mäe all teisel pool
teed on vanapaks (hallide juuste ja halli habemega, mitusada aastat vana, aga
hea tervise juures). Ta viskab haljasalale tagasi sealt pärit jääkamaka,
öeldes: "Et talve au oleks päästetud." Puu juurest lendab see jälle
teisele poole teed, vanapaks viskab selle teist korda tagasi, korrates:
"Et talve au oleks päästetud." Nüüd hakkab kamakaid lendama teises
suunas meie poole. Mina istun maas ja vaatan rohkem teisele poole, tüüp on
sammu võrra mäele lähemal, otse mäe serval, ja vaatab selle suunas. Mina pööran
pead, kui mõni kamakas parajasti langema hakkab, et jälgida langemissuunda.
arvestan välja, et üks kukub vastu minu pead ja panen kaitseks lume pea ette.
Kui need nii aeglaselt langevad, oleks võinud parem eest ära minna. Kui need
ükshaaval lendavad, on hea kaitsta, aga kuulipilduja korral võiks pihta saada.
Saabub teine vanapaks. Kas see tähendab järgmise aastaaja
saabumist? Taimed hakkavad igatahes kasvama. Eelmise puu kõrvale hakkab mäel
kasvama kuivanud puu, ta jääb okstesse kinni ja tõuseb koos puu kasvamisega
kõrgemale. Niimoodi siis see poodu puu otsa oligi sattunud. Nüüd kuivanud
okstesse jäänu muutub roheliseks aastavanuseks kuuseoksaks, see murtakse puu
küljest lahti ja visatakse alla vastavale isikule. Eelmisele aastaajale oli
siis vastanud jääkamakas, nagu sellele kuuseoks. Sellepärast seda siis oligi
olnud vaja alles hoida. Kuidas nad muidu vanaks elaksid, kui iga kord ära
sureksid. Lumest kasvavad välja erinevad taimed, eriti lilled.
Film saab läbi. Vaatajatest ja viimasel hetkel saabunud
tegelastest on kogunenud üsna palju rahvast. "Miks haid kapsast
söövad?" küsitakse. "Sest seal on kapsaussid," vastan ja hakkan
valju häälega naerma. Lähen rahva juurest ära. Loen laual olevast virnast
pealmisest ümbrikust uudist: "Saksamaal arutatakse, kas anda Eesti uuele
välisministrile Kranichile sissesõiduluba. Seal on kuuldud kuidas ta Iirimaal
liiderdas ja pipardas, ei tahtnud lõppu tulla." Lisaks on selles suures
ümbrikus ka väiksemad ümbrikud üksikasjadega Iirimaal juhtunust, mida ei hakka
lugema. Teiselpool aknaava tuleb Kranich, kes ütleb: "Pean selle
kõrvaldama." Ah sellepärast siis sellised uudised ajalehte ei jõuagi.
Lahkun võimalikult kiiresti ümbrikut kaasa võttes kitsast koridori mööda.
Peidan ümbriku särgi alla, kaenla alla. Püian liikumise pealt särginööpe kinni
panna. Keeran kaks korda paremale ja lähen trepist üles. Jõuan laiemasse ustega
koridori, kus on inimesi. Tahan ümbriku miljoni krooni eest ajalehele müia.
Ajalehetoimetus asub kuskil koridori lõpus. Kranich võis mobiiltelefoniga oma
löömamehele helistada, et see mind läbi ei laseks. Seetõttu loobun esialgsest
plaanist ja otsustan minna hoopis koridori alguses olevasse "Eesti
Päevalehe" Tartu toimetuse ruumi, mille silti helesinisel valge triibuga
taustal kirjutatuna uksel märkan. Teen ukse lahti, aga samal hetkel tuleb selja
tagant Kranich. Hakkan uksest sisse minema, tema proovib kahe käega tagasi tirida.
Nii ei liigu ma ukselävelt edasi ega tagasi, aga ruumis olevad inimesed on juba
uudise toomist märganud.
3. (1999)
Kõnnitakse rivis. Mina olen tagumiste hulgas. Kantakse kuuse
ja männi oksi. Kuuse okkad on lühemad ja tumedamad. Kuuske austatakse vana
kombe kohaselt rohkem, kuigi ajad on muutunud. Männi oks peab kuuse oksa
austama.
Paremal tee kõrval on madalam. Seal liikudes jõuavad kiirel
sammul järele veel paar varem kaugemale taha jäänut. All paremal kasvab palju
puid, mida nimetatakse mändideks. Need on väga kiiresti kasvanud, neil on väga
palju väga heledaid okkaid, ja väga palju okkaid on jämedate puude alla maha
sadanud. "Oh kui palju," öeldakse ja imestatakse all paremal oleva
üle.
Metsas hargneb tee kaheks. Kumba mööda minna? Mõned hakkavad
juba mööda natuke laiemat teed astuma. "Seda teed EI TOHI minna,"
ütleb vanem ja kogenum mees. Keerame kitsamale teele. Mõni kavatseb ikkagi
teist teed minna. Loodetakse, et lõpuks läheb jälle kõik hästi. Mõni istub
rõõmsa näoga maha. Kes siin kõik on? Siin on mitmesuguseid tüüpe. Ühel mehel on
suur habe.
4. (1999)
Üle seina jooksevad kiiresti välgu sarnased erinevates
värvides korrapäratud heledad jooned ja virvendused. Ruum on pime. Kõik ruumis
olijad vaatavad seinale. Keegi ei tea kindlalt, kes neid liikumisi tekitab.
Mina mõjutan märkamatult vaid osade joonte liikumist. Siin näidatakse teadust.
Siin näidatakse füüsikat. Tumedad kogud liiguvad pimedas ruumis ringi
eeskäijale kätt järgi sirutades. Üks seisab näoga istuvate vaatajate poole ja
dirigeerib valguse liikumist ja helisid. Käib vali "trahh!" ja kõik
läheb hetkeks mustaks. Must ongi kõige tugevam löök. Trahh – ja kõik mustaks.
Trahh – ja kõik mustaks. Dirigendi käed tõusevad pea kohale. Trahh – ja kõik
mustaks.
5. (1999)
Buss nr. 5 peatusesse saabusid vaenlase löömamehed. Siin
peame asja pooleli jätma. Lähme teele sellise kiirusega, et kõige aeglasemad
maha ei jääks. Kõige aeglasem olen vist mina. Järgmisel kohal peaks olema minu
vend. Jõuame majja. Hargneme esimesest toast igaüks erineva ukse kaudu. Mina ja
valge siilipea läheme siiski sama ukse kaudu. Jätkus vist iga ukse kohta
inimesi. Miks valge siilipea küll peab nii agaralt asjas osalema, ta on elus
niigi palju kannatanud. Lähme oma ukse kaudu esimesest toast läbi, selle lõpus
vasakus seinas olevast uksest järgmisse tuppa, kuhu valge siilipea pidama jääb.
Mina keeran veelkord vasakule ja lähen edasi järgmisse piklikusse tuppa ja
selle vasakusse ossa. Mulle tuleb järgi veel meie paks savisaarinimene, kes
peidab ennast lõõtsutades voodi alla. Kuidas ta sellises asendis kavatseb küll
vaenlasega võitlusse astuda, kui see järgi tuleb? Mina valin endale toas oleva
koli hulgast sobivat löögiriista. Teises toas varitseb valge siilipea kang
käes. Vaenlane tuleb uksest sisse. Siilipea tõstab kangi ja lööb vaenlase pea
lõhki.
6. (2000)
Ajakirja toimetajaks sai ootamatult jälle vana stalinist
ise. Ajakirja nimi on "Sirkel", ja intervjuud võtva toimetaja peos on
ähvardavalt püsti sirklitera. Ütlen Stalinile, et minu isa on isegi temast
kirjutanud. Stalin küsib, et mida. Ta ei saa seda kontrollida, sest see on
kirjutatud eesti keeles. Stalin hakkab kiruma. Ta ütleb, et pealtnäha aus mees,
aga suli tempudega. Lähen ukse taha ja kuulan tema juttu seal pealt. Trotski
hoiab kõrva vastu sama ust. Stalin hüiab valju häälega: "Trotski, kas sa
kuulad pealt?" Trotski läheb uksest kaugemale ja hüiab vastu: "Ei, ma
ei kuule midagi". Stalin tuleb uksest välja. Põrandal on paljuköitelised
teosed "Stalini vastus trotskistidele" ja "Stalinil oli
õigus". Trotski julgeb Stalinile mingis küsimuses vastu vaielda, ja
üllataval kombel ei tee Stalin temaga selle eest midagi. Meenutatakse, et sel
päeval kui Stalin suri, tehti teda pilkav luuletus. Samuti seda, et Hruštšovil
ja Brežnevil polnud selliseid paljuköitelisi teoseid, olid ainult Leninil ja
Stalinil.
7. (2000)
Kõigepealt hakkab liikuma pikk kaubarong, seejärel lühike
reisirong. Oleme isaga Elva jaamas ja arutame, kas peaksime paar peatust
lõunasse minema jala või rongiga. Mina ei oska seisukohta võtta, sest ma ei
tea, kui pikad need peatuste vahed on. Hakkame jala liikuma. Jõuame Tartu
kaarsillale. Seal seisab üks ema lapsega ja ütleb: "Hüppa või vette!"
Laps hüppabki kohe. Tekib küsimus, kes peaks talle järgi hüppama, et teda ära
tuua. Mina arvan, et isa. Pille aga ütleb, et hüppaksin mina. Lähen hoopis
silla kõrvalt kaldast alla. Elevanti ei saa sellest kaldast üles tuua, sest
kallas on liiva täis kantud ja see hakkab tema jalgade all varisema. Hakkame
kõik otsima treppi. Lähme silla alt läbi. Vaatan tagasi silla poole. Võibolla
peaksin enda pildistada laskmiseks ronima silla kaare otsale. Veljo on öelnud,
et kui kooli lõpetamise puhul läheb üks üle silla kaare, lähvad kõik teised
tema järel. Mina olen ettevaatlik inimene, mina hoian küll kõigist sellistest
asjadest kõrvale. Lähme edasi. Hakkan juba arvama, et kaldad on Võrtsjärveni
liivaga kaetud. Ütlen, et see on lubamatu, sest kõik peavad teadma, et Tartus
on kivisild. Isa kaevab liiva alt välja üle jõe ulatuva vana silla jäänused ja
selle otsast üles viiva pika kivitrepi. Korjame liiva alt üles paar pudelit,
siis näeme, et see on mõttetu, sest vana silla jäänuste kõrval ulatub üle terve
jõe pudelite rivi. Hakkan tagasi minema. Ema on tahapoole jäänud. Ta on leidnud
sealt liiva alt ka üles viivad redeli sarnased kaldast välja ulatuvad metallist
astmed. Ronin neid mööda üles.
8. (2000)
Oleme Kaunase puiesteel peatee ääres Räpina maantee pool.
Ema ja Klaus hakkavad minema tuppa rulaga, millel on ühel küljel kaks ratast.
Mina pean neile järgi minema, mulle jääb rula, mille ühel küljel on neli ratast
ja mis on seetõttu palju kiirem. Kuid see pääseb mul käest lahti ja hakkab
veerema järjest kiiremini bussipeatuse suunas. Ühel hetkel pöörab see ümber ja
läheb teises suunas kooperatiivi hoone eest läbi veel kiirust kogudes. Ema on
veel näha. Rula hakkab liikuma edasi ühe otsa peal keereldes. Kardan, et ema
võib arvata, et seisan selle rula peal. Kuid ema läheb rahulikult edasi. Rula
liigub edasi-tagasi järjest kiiremini. Arvan, et selle peatamisel oleksid väga
rasked tagajärjed. Kuid Räpina maanteel lähvad kaks väikest poissi, üks neist
jääb rulale ette, rula jääb seisma ja poisiga ei juhtu midagi. Poisid tulevad
minu juurde, üks neist rula peal sõites. Hakkan koos nendega ringiga tuppa
minema, jõuame minu maja kaugema otsani. Seal on rula minu kätte sattunud.
Luban poisil sõita veel maja teise otsani, kuid hakkan ise kõigepealt
muruplatsi kõrvalt trepikoja eest välja sõitma. Minu sõiduoskus on äkki
halvemaks muutunud. Ütlen, et ma ei oska pöördeid teha, ja annan rula poisile.
Mina olin sõitnud selle peal seistes nõksutades, väike poiss aga sõidab ühe
jalaga maast hoogu tõugates. Ta keerab ümber maja nurga, sõidab maja nr. 16
otsani, tuleb seal rula pealt maha, ja äkki on rula kadunud. Hakkan seda
otsima. Maja otsa juures mängib väga palju lapsi. Neil on seal oma rulasid, aga
minu oma mitte. Küsin väikse poisi käest, kuhuni ta sellega sõitis. Nüüd näitab
ta punkti minu maja kõrval. Selle koha peal maas istuv temast suurem tüdruk
ütleb, et tema pole midagi näinud. Ütlen, et kui ma rula ei leia, teen ma uue
oma vanast tahvlist, mida tüdruku juures maas näen. Siis mõtlen, et võibolla
see polegi minu oma, sest meie võtsime ära kolides oma asjad kaasa, ja tal võib
lihtsalt samasugune olla. Maja otsa sees on WC uks, tõmban selle lahti ja
vaatan ega rula seal ei ole. Ei ole. Siis vaatan uuesti WC lähemasse serva, mis
esialgu minu eest varjatuks jäi. Seal ka ei ole.
9. (2001)
Toomas mängib Taimoga malet. Toomas kutsub mind appi ja ise
eemaldub. Malelaud on kilekotis ja seisu pean vaatama läbi kile. Väga hästi see
ei paista, aga on näha, et mustade, millega mina nüüd pean mängu jätkama,
kuningas on h8 ja valge lipp h5. Musta lipp on e-liinil ja ei ulatu oma
kuningat kaitsma. Paistab, et must saab kohe mati. Ütlen, et see on vist läbi
ja seejärel, et seda vist enam ei päästa. Nähtavus läbi kile muutub järjest
halvemaks. Siis võtab vastane nupud kile seest välja ja paneb seisu peale
valgele käterätile. Ütlen, et ruutusid sellel ikkagi ei ole. Nüüd näen aga, et
mustal on kuninga juures helikopter, mis võtab enda alla väljad g7, g8 ja h7.
Selle ees on veel nuppe. Helikopter pole küll nii tugev kui lipp, aga see
muudab seisu kaitstavaks. Tuleb asuda tulistama. Vastasel on seisu kohta
joonis, millelt on näha, et tulistada saab mitmeid jooni mööda oma nuppude tagant
välja neid napilt mitte riivates. Vastane on üks noor mees. Ta küsib, kas ma
olen seina peal kindlaks määranud punktid, mida ma tahan tulistada. Ta lülitab
tööle kaks valguspüstolit, mis teevad kõva mürinat. Nendega peab ukse pealt
proovima tulistada neid punkte, et proovida, kas oma nupud ette ei jää. Küsin
Tooma käest: "Kuhu see nüüd jäi?" ja hakkan kätega põrandal kobades
otsima asja, mis just ära kadus.
10. (2001)
Esile kerkib Napoleon III. Ta imestab, kuidas Napoleon I sai
nii lühikese mõõgaga nii edukalt võidelda. Tema kavatseb võidelda pikema
mõõgaga. Teda nimetatakse suure onu väikeseks vennapojaks. Seletan, et Napoleon
I tappis küll lõpuks suurtükikuul, aga ta oli juba varem korduvalt pihta
saanud. Ta ronis sihilikult otse kuulide alla. Itaalias valitsev Napoleon III
nõuab kokkusaamist Hispaaniast põhjas asuva riigi Napoleon III-ga. Ta nõuab, et
see kuulutaks end erapooletuks, sest, mida ta ei ütle, ta kavatseb asuda maid
vallutama. Põhjapoolse riigi valitseja ei ole nõus seda tegema, öeldes, et ta
on niigi erapooletu. Peale seda kokkusaamist laseb Itaalia valitseja oma
käsilastel tappa Hispaania valitseja ja selle asemele saab tema käsilane.
Sellepeale kutsub põhjapoolse riigi valitseja Itaalia valitseja enda juurde. Ma
ütlen, et ta küsis sellelt: "Mida sa tegid Hispaania valitsejaga?"
Tegelikult küsis ta: "Mida sa tegid oma vennaga?" Mult küsitakse, kas
see oli Enghieni hertsog, kes tapeti? Ütlen, et ei, Enghieni hertsog oli ühe
väikese Saksa riigi valitseja, kelle Napoleon I tappa laskis. Peale seda
kokkusaamist läks Itaalia valitseja ja vallutas Prantsusmaa. Küsin, et kust ta
saigi sinna, Hispaania ja Prantsusmaa vahelise riigi valitseja teda läbi ei
lasknud. Öeldakse, et mõnede saksa riikide kaudu. Ütlen õige jah. Klaus arvab,
et Itaalia valitseja ajas midagi miljonitega segamini, kui ta arvas, et peale
Pariisi jõudmist ulatuvad tema suurtükid tulistama Londonit. Ütlen, et ei, need
leiutati, praegu tulistavad selle vahemaa tagant raketid. Hiljem asus Hispaania
ja Prantsusmaa vahelise riigi Napoleon III ise ka sõjateele, et oma
populaarsust suurendada. Rääkisin sellest kõigest lastele ajaloo tunnis. Nüüd
tuleb mulle meelde, et kõik oli hoopis teisiti. Prantsusmaa valitseja Napoleon
III asus sõdima Saksamaaga. Ütlen kodus mind kuulavatele lastele, et nad midagi
ei usuks, mis ma tunnis rääkisin, tegin seda mälu järgi. Tuletatakse meelde
veel ühte ajaloo sündmust. Ühe Skandinaavia linna valitseja ütles
kirikutornist: "Kõik minu vastu, pooled poolt, üks üle," ja plaksutas
käsi. Selle valemi järgi valiti ta linna juhiks. Seejärel kukkus ta alla.
Küsin: "Kas sa tead, kui palju inimesi sai surma kiriku ehitamisel? Eriti
Peterburis. Peterburg ehitati surnuaiale."
11. (2002)
Sööme suuri lihapalle. See on teoliha. Ütlen, et teod on
juba eestlaste menüüsse sisse läinud. Saan uue Euroopa Liidu vastase malelaua.
Kolm sellist malelauda on vaatamiseks välja pandud, neile on kirjutatud
pühendused Kulbokilt. Tüdrukud seisavad reas, oodates Euroopa Liidu vastase
ürituse algust, mille ajal nad peavad kohal olema. Kaks tüdrukut on punastes
riietes, mängides venelasi, ülejäänud on kollastes ja oranžides, mängides
eestlasi. Isa pahandab, et ürituse läbiviijad pole veel saabunud. Mõtlen, et
peaksin helistama Kulbokile ja küsima, kas keegi üldse tuleb. Lõpuks hakkab
midagi pihta. Ministrid on kohale kuulama tulnud, ja ministrite hulgast hakkab
Valve Kirsipuu korraldajaid sõimama, öeldes, et kõik arvud, mida nad teavad on
õiged. Sellele väitele tahan vastu vaielda. Enamus ministreid aga otsustab
põgeneda, sest nende oodatud suurt rahvahulka pole kokku kogunenud. Ministrid
pistavad jooksu, Savisaar tõukab joostes kepiga hoogu. Vähene rahvas ajab neid
taga. Ministrid jooksevad väiksesse poodi ja hoiavad seestpoolt ust kinni. Kui
rahvas poodi siseneb, istuvad ministrid nende eest läbipaistva uksega
külmutuskapis. Värvilistes riietes tüdrukud esitavad üksteisele rumalaid
küsimusi. Vaatan, et Euroopa Liidu vastaste tase on ikka madal. Tuleb poe
omanik, kes seni on kuskil ära olnud. Ta vaatab imestades külmutuskapi poole.
Ütlen: "Seal on Savisaar." Taipan, et ministrid lämbuvad ju kapis
ära. Teen ukse lahti ja lasen nad välja. Ütlen mehele, kes parajasti poodi
astub: "Ma päästsin Savisaare elu." – "Savisaare elu? Päästsid
Savisaare elu?" kordab ta. Ta ilmselt ei saa aru, miks ma seda tegin.
"Ants Paju riputas ennast üles," ütleb ta.
12. (2003)
Hämara toa seina ääres istutakse venelaste relvadega, ukse
peal on ameeriklaste relvad. Ameeriklased võivad venelaste tulirelvade
koondumispunkti visata ühe aatompommi, nii et tuumasõda piirduks ühe pommiga.
Aga kas venelased ei lähe siis andma vastulööki, et Ameerika tuumarakettidega
täielikult hävitada? Venelased on kaks korda seina ääres istujatel relvad käest
löönud. Nad teavad, et võivad sellega riskida, kuna keegi vastu hakata ei
julge. Kui saaksin endale püstoli, tekiks mul tõenäoliselt suur kiusatus
sellega kedagi tulistada. Üks, kellel on relv, olevatki teistega teisest
ruumist ähvardaval toonil rääkinud. Sõda hakkab pihta. Mõnel on püss, aga minul
on püstol. Laen selle ära ja lähen ühe jala peal kiirete lühikeste hüpetega
raamatukogu lugemissaali. Vaatan riiulist võõrkeelseid raamatuid Teise
maailmasõja kohta. Istun auditooriumisse, tundub et Oti kõrvale. Aga tagapool
reas tundub ka Ott olevat. Vaatan neid hoolega, et kindlaks teha, kumb neist
päriselt Ott on. Siis keerab minu kõrval istuja ennast ümber, olles seni minu
poole kuklaga olnud. See on hoopis Enno Korv. Istun füüsika klassis aknapoolse
rea teises pingis. Eelviimases pingis istub Ariel ja viimases Ivo. Ariel küsib
tõsise näoga: "Kus tantsitakse ainult pussi?" Ivo vastab naerdes:
"Kusagil ei tantsita ainult pussi. Peamiselt käib see Soome kohta."
Mina olen vaal. Nad ütlevad mulle, et olen tuimaks jäänud, sest kui mul varem
kõhtu puudutati, hüppasin veest välja, aga viimasel korral ma seda ei teinud.
Ma isegi ei märganud, et nad mu kõhtu puudutasid. Vaatan, et olen jah lõdvaks
jäänud. Raputan oma kesta endalt maha. Saan jälle inimeseks. Ivar on ivarrai.
Tal on nina otsas mõõk, millega ta teisi puurida tahab. Ta käib laudade vahel
ringi. Mida nüüd teha? Võtan kätte tooli, et kui ta ründab, sellega tema mõõga
pihta virutada.
13. (2003)
Läheme kahekesi läbi Peedu jõe väga madala koha. Teisele
kaldale jõudes tuleb mulle meelde, et ükskord vist juba läksin läbi selle jõe.
Siis oleks Pille mulle nagu öelnud: "Jäta meelde, et sa oled läbi jõe
läinud!" Läheme edasi metsa. Algul kõnnime mööda metsateed, siis tuleme
mõttele, et nii lagedal kohal võidakse meid eemalt märgata, ja edasi kõnnime
puude vahel. Märkame eespool karusid. Et nad meid maha ei murraks, läheme
tihedamate puude vahele, kus nad meid loodetavasti ei märka. Siis aga avastame,
et jääme täpselt karude ja sebrade vahele. Karud arvatavasti tunnevad sebrade
lõhna ja lähvad neid murdma, mistõttu muudame jälle suunda. Varsti jõuavad
karud meile ikkagi järele, aga nad ei hakka meid murdma, vaid hakkavad meiega
rääkima, pakkudes meile vahepeal murtud sebrade liha. Karud lasevad meil endale
näidata, kuidas puu otsa ronitakse, sest ise nad seda ei suuda. Meie poole
hakkab tormama piisonikari. Karud võtavad meid endale selga ja päästavad meid
joostes piisonite käest. Kui jõuame jälle jõe lähedale, pakub üks karu mulle
enda piima. Ma ei taha seda tema seest imeda, sellepärast lasen selle tal enne
joomist välja lüpsta. Jõe ääres on maiustuste putka. Karud nõuavad endale sealt
vanatädi käest suures koguses kommi. See on nüüd norimine ja natuke inetum
käitumine. Läheme koos karudega nõiutud heinamaale, kus võib midagi juhtuda.
Edasi läheme suurde majja, kuhu karud on elama asunud. Nad on isegi endale
riided selga pannud. Nad elavad siin koos ahvidega. Karud ja ahvid lasevad meil
näidata, kui targad me oleme. Krister hakkab neile käpaliste liikide nimesid
loetlema. Nad tahavad, et koos tegutseksid kõik kolm osavat liiki – karud,
ahvid ja inimesed.
14. (2004)
Hollandikeelne saartel paiknev riik on jagatud kahte ossa,
mida eraldab Indoneesia. Indoneesia nõuab endale tema väiksemat osa, kus
paikneb pealinn. Argentiina tahaks naabruses asuvale hollandikeelsele riigile
appi minna. Kuid kas ta on nüüd piisavalt tugev juhul, kui Tšiili, kelle vastu
ta on kaotanud sõja, talle selle eest uuesti kallale tuleb? Vaatan kaarti. Ei,
Argentiina ei saa midagi teha, sest on kahe vaenuliku riigi vahel – ühel pool
on Tšiili, teisel pool Brasiilia. Hollandikeelseid riike on maailmas veel,
näiteks Lõuna-Aafrika. Kas ka Angoola? Ei, see on portugalikeelne. Kunagi jäi
mulle raamatust mulje, et hollandil on palju kolooniaid, kuid nüüd ma siiski
hollandikeelseid riike kaardilt eriti ei leia. Palju oli tal kolooniaid tema
väiksuse kohta. Marika vastab. Ta hääldab "Jaapani" asemel
"Japaan". Ta on vist venelane. Ta on meile tulnud vene koolist. Ta
ütleb, et Venemaal on rohkem inimesi, sellepärast sai seal ka rohkem inimesi
võõrkeele selgeks ja saadeti välismaale. On selge, et ta räägib spioonidest,
sellepärast küsin: "Kas see on ähvardus?" – "Ei, Eestisse
saadetakse ka," vastab ta. Saan teada, et Seljodkin elab nüüd Saksamaal.
Istun klassis 102 keskmises reas vasakul, tagant kolmandas pingis Marika
kõrval. Kirjutan tema pealt maha. Lõpuks püian siiski ka ise aru saada, mida
teha tuleb. Uurin tähelepanelikult Marika vihikut, kuni leian sealt lehekülje
servalt ülesande numbri. See tähendab, et tuleb õpikust ülesannet lahendada.
Meie laual õpikut ei ole, Marika on ka ise seljatagant maha kirjutanud. Seal
istuvad Erik ja Krister. Küsin neilt õpikut. Nad võtavad selle mulle andmiseks
viimasest pingist, sest seal on ülesandega valmis saadud. Klassi ees peetakse
kõnesid. Kõnega läheb vastama Lauri Hein. Ta on jäänud kõhnaks ja habemesse
kasvanud. Tunnen ta vaevu ära. Ta räägib luulevormis. Eelmine kord, kui kõnesid
pidada tuli, esines ta veel kehvalt ja millegi sellisega hakkama ei saanud. Kui
ta vastamise lõpetanud on, näen tema vihikust, et tal oli salmide vahel siiski
ka proosalauseid, mida ma kõrvaga tähele ei pannud. Arvan, et ta saab viie.
Minu üllatuseks hakkab aga Volmer tema peale karjuma: "Miks sa pead
juhuslikud asjad välja noppima!?" Osa klassi tõuseb püsti ja tantsib
pingivahedes paaride kaupa hindele. Kardan, et minult võidakse varsti sama
nõuda. Volmer hüiabki varsti: "Simo!" Arvan juba, et nüüd ongi minu
kord vastata. Aga ta ütleb hoopis: "Pane jalad maha!" Märkan, et
hoian jalgu tagumise laua peal.
15. (2004)
Tahan patareiraadioga "Ameerika Häält" kuulata.
Kuigi keeran raadio lahti valel lühilainealal, kuulen läbi ragina ka sealt
soovitud jaama. Astun sisse puumaja toauksest. Seinal näen punast triipu. Kui
ma sellel endale liiga ilusana paista lasen, arendab see
maniakaal-depressiivsust. Lähen Peedu suurema maja väiksele piirdeta rõdule.
Näen väravast väljumas Pillet. Pille ütleb mulle: "Ma lähen poodi. Siin
saab ka internetiühenduse võtta. Tee arvuti lahti!" Metsikust naaberaiast
tuleb meie aeda suur kari seal elavaid lapsi, neist osad väga pisikesed. Ütlen:
"Nii palju külalisi pole meil veel korraga kunagi käinud." Lähen
tuppa, et arvuti tööle panna. Ka lapsed tulevad teise korruse aknast sisse. Osa
lapsi hakkavad käppima toas leiduvaid tühje purke ja muid asju. Teised arvavad,
et võõras kohas ei tohi seda teha ja keelavad neid: "Ära puutu!"
Otsustan lastele tegevust anda, et nad kõike ära ei lõhuks. Peaks valima, mida
nende kätte anda. Ütlen neile: "Hakake midagi mängima. Mängige näiteks
peitust." – "Heitus!" ütleb kõige suurem poiss naerdes.
"Ei, peitust," vastan. Ta lõpetab otsekohe naermise ja ta suu vajub
ammuli. "Ma ei ole sellest mängust kuulnud," ütleb ta. "Mina
vist kunagi kuulsin," lisab natuke väiksem poiss. "Kas te ei ole
tõesti kunagi peitust mänginud?" küsin. Tahan öelda, et see on kõige
tuntum mäng. "Ma ei mäleta," vastab mulle kõige suurem poiss.
"Üks peab silmad kinni panema ja sajani lugema. Kõige parem, kui ta teeb
seda korruse keskel," seletan neile reegleid. Tulin mõttele, et korruse
otsas lugedes leiaks otsija esimesena need, kes on talle kõige lähemal, aga
keskelt otsimist alustades peaks ta valima, mis suunas ta kõigepealt liikuma
hakkab. Seletan reegleid edasi. Rääkimine läheb raskemaks.
16. (2005)
Olen Peedu liivaranna juures jões. Kõnnin vees olles natuke
maad Elva poole. Jões on kõikjal palju elusaid ja surnud kajakaid. Linde sureb
iga aasta järjest rohkem ja viimasel kuul suri rekordiliselt. See tuleb suurest
reostusest. Kuigi käes on sügis ja kajakad peavad varsti lõunamaale lendama, ei
ole osade kajakate pojad reostuse tõttu veel suureks kasvanud. Vaevalt et
väiksed pojad lennata jaksavad. Osad kajakad ei ole isegi veel munadest
koorunud.
Hakkame jões kõndides Tartusse minema. Kätte jõuab öö. See
on jaaniöö. Suvilatest tahaks mööduda nii, et inimesed seal meid ei märkaks.
Ühe suvila juures on jõe ääres keskealine mees, kes võib meid tulistada. Kui
sealt mööda oleme jõudnud, tuleb varsti jõe kaldal koobas. See on Aruküla
koobas. Üks vana naine lõikab paekivist koobast pooleks. Minu kaaslane ütleb,
et koobas on fotodega võrreldes muutunud. See on õige, aga mõtlen, et koobas peaks
ajaloos alati muutunud olema.
Järgmise koopana tuleb Taevaskoja koobas. Kaaslane ütleb, et
see on taastatud. Teatavasti varises see millalgi kokku. Nüüd on ta pandud
uuesti püsti üksteise otsa laotud kividest sammastele. Üks laps võtab
keskmisest sambast kinni. Kardetakse, et ta võib samba pikali tõmmata ja
sellega koopa jälle kokku varistada. Mina arvan aga, et kui ta selle samba
ümber ajabki, jääb koobas ikkagi kõrvalsammastele toetudes püsima. Vahepeal
kõnnime mööda maa suhtes täisnurkse nurga all olevat seina, kus saab jalad
pisikesse sissepoole kumerusse toetuda, kuid tuleb ka kätega siledast seinast
kinni hoida. Täiesti võimalik, et keegi kukub siin alla.
Kõnnime vees edasi. Meile tuleb Tartust vastu Klaus, kes
ütleb, et näitab meile oma jooksurada. Seejärel ütleb ta aga, et varsti ei saa
enam jões edasi kõndida, sest see läheb liiga sügavaks. Kohe jõuamegi kohta,
kus Elva jõkke suundub laiem Õhne jõgi, muutes edasise tee laiemaks ja
sügavamaks. Kuigi kaks jõge kohe uuesti hargnevad, on peale ristumist mõlemad
veerohkemad. Mulle tuleb meelde veel, et Elva jõgi ei suubugi Emajõkke Tartus,
vaid tükk maad lääne pool. Nii et ei tea, kas oligi kõige targem tegu jala
tulema hakata, sest nüüd tuleb veel kaua ida suunas kõndida.
17. (2005)
Hakkasin lugema üle raamatut "Rajaleidja",
alustades mitte päris algusest. Mõtlesin ka, et peaks nüüd siiski läbi lugema
"Pioneerid", aga et nüüd olen ma läinud üle nii aeglasele
lugemismeetodile, et selleks pole aega. Kujutasin lugemise ajal kõike pildina
ette, kuuldes loetavat teksti häälena.
Minategelane ütles, et sai Tšingatšguki reaktsioonist, kui
see metsas tema vastas istus, aru, et ta tajus teise indiaanlase lähedalolekut,
aga minategelane ei näidanud välja, et ta aru saab, sest Tšingatšguk ei arvanud,
et keegi aru saab. Siis ilmuski välja Tšingatšguki poeg, kes oli kaotanud ühe
silma. Minategelane rääkis, et vaatas kuidas Tšingatšguk ovaalsete silmadega
poja kaotatud silma vaatas, ja ei osanud muud teha, kui Tšingatšgukile teed
pakkuda. Mõtlesin, et kas Rajaleidja jutustab tõesti seda raamatut mina-vormis.
Siis taipasin, et jutustab nende transporditud linnapoiss.
Nad hakkasid edasi minema, teades, et metsas võib olla
vaenulikke indiaanlasi. Tšingatšguki pea lähedalt lendaski mööda üks nende
lastud nool. Seltskond hakkas võililli üles korjama, sest kasvavad võililled
kergendavad nendest möödujate sihtimist. Sain aru, et tegelikult kasvasid seal
ainult mõned võililled, nii et nad jõudsid kõik ära korjata, kuigi kujutasin
võililli ette rohkem. Metsa nägin roheliselt ja detailselt. Minu kujutluspildis
kasvasid seal kuused, kuigi teadsin, et tegelikult toimub lugu soojemal maal,
kus kasvavad lehtpuud.
Rajaleidja palus seltskonnal natukeseks rajast eemalduda, et
võimalikud lähenevad vaenlased neid märkamata mööduda saaks. Rajast kõrvale
minnes nägid nad palju sellist liiki linde, kelle nägemisest Rajaleidja
järeldas, et lähedal peab olema vaenlase orjavoor. Ta ütles: "Meie
liikumist on märgatud. Nüüd on valida, kas püüda tagasi minna või püüda siseneda
telegraafiteele, aga mõlemad on rasked."
Mäletasin, et raamatus tuleb edasi järvel sõitmine, võitlus
palkmajas ja raamatu lõpul vana pealiku sõnad, et küllalt, ta on näinud suure
mohikaani rahva kadumist. Mõtlesin, et on hea, et loen seda raamatut siin Peedul
poolune seisundis, sest poolunes töötab kujutlus paremini.
2. ILUKIRJANDUSLIKUD
JUTUD
LINNUD
1: Kuhu me lendame?
2: Pessa.
1: Aga sealt me ju tulemegi!
2: Me lendame uude pessa.
1: Kes selle ehitas?
2: Töömehed.
1: Aga pesasid ehitatakse ju ise!
2: Ma andsin neile tellimuse.
1: Miks nad enda pesa ei ehitanud?
2: Nad pole nii rikkad, et pesas elada.
1: Kas sa neile siis ehitamise eest ei maksnud?
2: Maksin küll, aga sellest ei piisa materjalide ostmiseks.
1: Kuidas meie pesa jaoks materjali saime?
2: Ma varastasin.
1: Kellelt sa varastasid?
2: Nendelt samadelt töömeestelt.
1: Siis neil ju ikkagi oli materjali!
2: Oli jah, aga mina nad vaeseks tegingi.
1: Kas nad oma materjali ära ei tundnud?
2: Ei nad tundnud, ma värvisin selle üle.
1: Aga võibolla kulub värv maha?
2: Siis on nad juba surnud.
1: Kuidas sa nad ära tapad?
2: Ma ei hakkagi neid tapma, nad surevad külmetusse, sest
neil pole pesa.
1: Kas neil siis oli pesa, kui sa neilt varastasid?
2: Ma ei tea, praegu neil igatahes pole pesa, muidu nad
poleks tööle hakanud.
1: Miks nad siis materjali hoidsid, kui neil pesa ei olnud?
2: Võibolla neil oli vana pesa ära põlenud ja jõudsid endale
veel uue jaoks natuke materjali osta.
1: Aga kas meie pesa ei saa põlema minna?
2: Saab küll, aga siis põleme koos pesaga, mitte ei hakka
niimoodi põgenema.
1: Mina küll põgenen.
2: Ma ei luba.
1: Siis ma ei tulegi sinna pessa.
2: Kui sa ei tule, ma söön su ära.
1: Ma söön su ise ära.
2: Hea küll, ma olengi juba vana ja haige.
1: Aga mulle ei maitse.
2: Pane pipart ja soola peale.
1: Ma söön teine kord, mul on praegu kõht täis.
2: Sa saad peksa, kui sa ei tee ühtegi asja, mis sulle
öeldakse.
1: Hea küll, ma annan endale ise peksa.
2: Hea küll, lenda vastu seda puud.
1: Näita ette!
2: Vaata... oih, puu murdus ära.
1: Vähemalt keegi sai karistada.
2: Jah, nüüd on mu viha välja valatud.
ÄSSITAJA
Kanf Hunfter kõndis mööda tänavat töölt kodu poole. Talle
tuli vastu Kunk Kankur.
"Kuidas elu läheb?" küsis see.
"Kehvasti. Varsti ma suren vist ära," vastas
Hunfter.
"Kuidas nii?"
"Mind lubati töölt vallandada. Pensionieani on veel
palju aastaid jäänud ja töötu abiraha meie riigis teatavasti ei maksta. Jääb
üle nälga surra."
"Miks sind vallandada tahetakse?"
Hunfter vaatas ringi, ega keegi ei kuule, ja sosistas siis:
"Ma levitasin lendlehti, ja direktori asetäitja sattus
peale."
"Kas sind selle eest vangi ei panda?"
"Vanglad on ju kõik täis. Nii et arvatavasti
piirdutakse vallandamisega."
"Ükskord see vereimejate võim lõppeb," ütles
Kankur lohutuseks ja kiirustas edasi, et teda ei nähtaks vahele jäänud isikuga
juttu ajamas.
Hunfter läks koju ja sõi nii palju, kui ta sai selleks
korraks endale lubada. Kõht jäi tühjaks. Siis hakkas ta kirjutama järgmist
lendlehte:
"Inimesed! Meid valitsevad vereimejad. Vabrikud on
nende kätes, ja kes midagi valesti teeb, see vallandatakse töölt. Me peame
vastu hakkama kõik korraga, sest kõiki ei saa vallandada. Kukutame nad!"
Ta kirjutas seda kolm eksemplari, hiilis siis oma maja
postkastide juurde, ja lasi need neljast postkastist kolme sisse, väljaarvatud
enda omasse. Siis hakkas ta kartma, et võidakse küsida, et miks seda tema
postkasti pandud ei ole. Ta otsustas igaksjuhuks ühe eksemplari juurde teha. Et
see oleks täpselt samasugune, läks ta ühe naabri postkastist sinna lastud
lendlehte välja võtma, et selle pealt täpselt ümber kirjutada. Kui ta oli just
postkasti lahti teinud, astus ootamatult uksest sisse postkasti omanik Korno
Morvor. Hunfter tahtis kiiresti postkasti kinni tagasi panna, aga see ei tulnud
tal välja.
"Mida sa minu postkasti kallal teed?" küsis Morvor
kurja häälega.
"Oih, ma väga vabandan, ma ajasin enda omaga
segamini," ütles Hunfter.
"Vähemalt minu posti pole sa endale võtnud," ütles
Morvor. Ta võttis postkastist paberi, mida ta seal nägi, luges seda natuke ja
karjatas:
"Isver, jälle on need mässajad siia oma sedeleid
toppinud! Juba sajas kord. Kui ma nad kätte saaks, ma kisuks nad oma kätega
tükkideks."
"Mul oli ka," pomises Hunfter.
"Näita!"
"See kadus kuskile ära."
"Aga sa ei jõudnud ju veel oma postkasti
vaadatagi," tuli Morvorile meelde.
"Ma vaatasin enne, kui ma töölt tulin," pomises
Hunfter.
"Ja kuhu sa nüüd veel lähed?" imestas Morvor.
"Lähen natukeseks jalutama," mõtles Hunfter
kiiresti välja. Morvorile hakkas tunduma, et Hunfter on hulluks läinud, et ta
täna nii imelikult käitub, seepärast hakkas ta igaksjuhuks edasi minema.
"Tule õigel ajal tagasi, muidu jääd veel mõne mässaja
kätte," tuli tal veel meelde üle õla öelda.
"Ära muretse," ütles Hunfter, sest tal polnud
tegelikult mingit tahtmist jalutada. Ta avas korraks oma postkasti ja seejärel
väljus vastumeelselt. Parema meelega oleks ta lugenud kodus riigivastast
raamatut "Ükskord tuleb mäss", mille ta oli eelmisel päeval
töökaaslase Tonko Mongeri käest laenanud.
Jalutades tuli talle veel rohkem kui seni hirm peale. Mis
nüüd saab, kui Morvor saab teada tema töölt vallandamisest? Hunfteri enda
kirjutatud lendleht seletab ju ära selle põhjused. Morvor võib teda tõepoolest
tappa, sest ükskord ta tappis talle kingitud kassi eriti jõhkral moel – kirvega. Kuidas saab üldse teostuda revolutsioon, kui igas majas elab mõni
selline inimene?
TSOORI–MOORI SÕDA
Tsoorimaa kuningas ütles ministrile:
"Me peame Moorimaa vastu sõda alustama."
"Miks?" küsis minister.
"Mulle kanti ette, et nad on endale uue hümni võtnud.
See on meile solvav. Seal on öeldud, et moorid on maailma kõige parem
rahvas."
"Aga meil on ju sisuliselt samasugune hümn. Miks keegi
siis meie vastu sõda pole alustanud?" küsis minister.
"Meie puhul on see tõde. Me olemegi maailma
parimad."
"Seda küll. Aga kas siis keegi ennast sellest solvatuna
ei tunne, et me selle välja ütleme?"
"Võibolla tunneb. Aga nad kindlasti arvestavad sellega,
et nad ei saa meist jagu."
"Meie maad on ju mõnes varasemas sõjas võidetud."
"Siis oli teine lugu. Nüüd olen ju kuningas mina."
"Hea küll. Millised saavad olema minu ülesanded?"
"Selle üle peab veel mõtlema. Ma igatahes kehtestan
diktatuuri ja ajan parlamendi laiali."
"Sa ise ju andsid põhiseaduse, mille järgi seda ei või
teha."
"Ega siis enda antud seadus ei saa kohustuslik
olla."
"Aga võibolla hakatakse selle peale mässama ja sõdimine
läheb raskeks."
"Selleks ma parlamendi laiali ajangi, et ta sõjaplaanide
vastu mässama ei saaks hakata."
"Paistab, et sul on õigus nagu alati. Mina olen rumalam
ja minu tööst ei ole kasu."
"Muidugi ei ole. Aga ma jätan su ministriks edasi, sest
ma olen hea südamega."
Parlament aetigi laiali ja sõda hakkas pihta. Tsoorimaa
kaotas ühe lahingu teise järel. Moori väed tungisid maale. Kuningas ise sõtta
ei läinud, vaid andis pealinnast käske. Ühel õhtul tuli tema juurde minister,
kes teatas:
"Parlament hakkas ikkagi mässama."
"Ei või olla. Parlamenti pole enam olemas," vastas
kuningas.
"Nad kogunesid omavoliliselt Tsaki linna kokku. Mind
kutsuti ka, aga ma ei läinud."
"Ma panen nad kõik vangi. Aga mida nad seal
arutavad?"
"Nad tahavad sind tagandada."
"Lollikari. Isegi läheb meil sõjas halvasti, ja nemad
proovivad veel tagandada mind, kes ma ainukesena sõtta pöörde suudan
tuua."
"Millal see pööre tuleb?"
"Saab näha. Kaua ei saa ma igatahes enam lasta asjadel
niimoodi areneda, muidu on varsti kogu riik läinud."
"Enne tuleks parlamendist jagu saada. Mis me nende
vastu teeme?"
"Ma kohe annan käsu, et minu teine ihukaitse polk
läheks neid kinni võtma. Ihukaitsjad on kõige ustavamad mehed."
Järgmisel päeval tuli minister tagasi ja teatas:
"Ihukaitse läks parlamendi poole üle. Parlament
otsustas sind tagandada ja vaenlaselt rahu paluda, lubades neile anda Kaame
provintsi."
Kuningal vajus suu ammuli, tal hakkasid käed värisema ja ta
oli mõnda aega vait. Lõpuks küsis ta vaikse häälega:
"Mis ma nüüd teen?"
"Mina ei tea. Sina oled targem, sa peaksid ise
teadma," ütles minister.
"Mina ka ei tea," ütles kuningas ja hakkas esimest
korda ministri nähes nutma. Minister vaatas põrandale ja kratsis kukalt. Äkki
löödi uks pärani. Sisse tuli kümme ihukaitsjat. Üks neist karjus:
"Olete arreteeritud!"
"Kuningat ei saa arreteerida!" hüüdis kuningas ja
haaras mõõga. Ihukaitsjad haarasid samuti mõõgad ja piirasid ta sisse. Kuningas
torkas ühele ihukaitsjale mõõgaga südamesse. Minister vaatas liikumatult pealt.
Ihukaitsjad ei tahtnud kuningat tappa, nad püüdsid tal mõõga käest lüia. Neid
tuli uksest veel juurde. Lõpuks võtsid osad neist kuningal seljatagant kätest
kinni ja sidusid ta kinni. Minister seoti ka kinni. Nüüd hakkas minister nutma
ja ütles läbi nutu:
"Võibolla oli mõnes asjas ikkagi minul õigus."
Kuningas kuulis ja ütles kurva häälega:
"Võibolla me polegi enam maailma parim rahvas."
Teda hakati kongi viima. Teepeal ütles ta:
"Laske mind lahti, ma annan käsu sõja
lõpetamiseks."
Ihukaitsjad jäid seisma. Üks neist küsis kahtlevalt:
"Ei tea kas õnnestubki enam sõda lõpetada?"
"Küll õnnestub. Ma annan neile Kaame provintsi,"
ütles kuningas.
"Mina olen nõus," ütles üks ihukaitsja.
"Mina ka," ütles teine.
Kolmas astus kuninga juurde ja sidus ta lahti. Kuningas
teadis, et kui ihukaitse on tema poolel, ei saa ka parlament tema vastu.
Kui ta oma tööruumi tagasi jõudis, ootas teda seal Moorimaa
saadik rahuettepanekuga. Saadik ei teadnud mässust midagi. Kuningas võttis
ettepaneku vastu ja ei pidanudki provintsi ära andma. Ainult pidi nõustuma
Moorimaa hümniga ja vabandust paluma. Moorimaal oli väga arg kuningas, kes oli
võitudest hoolimata kartnud, et ta selle sõja lõpuks kaotab.
REIS KUULE
Saapad tallasid ja tagusid kerjust. Kerjuse sisikonnas oli
mürk, kuid ta lootis kõik veel kindlasti kunagi välja oksendada. Trampija
võttis saapad jalast ja kinkis need kerjusele. Kerjus pani saapad jalga,
põletas oma vanad pastlad ära ja läks metsa elama. Kõigepealt elas ta puuõõnes.
Kerjamise lõpetas ta ära, sest metsas keegi rahaga ei käinud. Kerjamise asemel
korjas ta nüüd söögiks käbiseemneid ja tammetõrusid. Varsti ehitas ta endale
puu otsa pesa. Seal hakkasid tal linnud külas käima, kes tõid vihmausse ja
sitikaid.
Ühel öösel vaatas endine kerjus Kuud. Ta otsustas Kuu peale
elama lennata. Selleks hakkas ta hommikul raketti ehitama. Ta uuristas kivist
vajalikud osad valmis ja muretses kuskilt kütust. Linnud tahtsid temaga kaasa
lennata, aga tiivad ei kandnud. Nii kolis mees üksinda Kuule.
Ühel päeval tulid kuu teiselt küljelt kuusitikad. Nad
küsisid, kas mehel on luba Kuul viibimiseks. Mees ütles, et ei ole, sest ta ei
teadnudki, et selleks on luba vaja, ja pealegi ei oska ta kirjutada. Sitikad
ütlesid, et siis ei ole luba vajagi, ja läksid Kuu teisele küljele tagasi.
Järgmisel päeval tulid nad uuesti ja tõid ühe vanaaegse loa
kaasa, mis oli kirjutatud papüürusele. Mees ütles, et nüüd tahab ta kuningaks
saada, aga enne läheb Kuu tagumisele küljele kaasa. Seal küsis ta sitikatelt:
"Kas te teate, kuidas Maale tagasi saab?"
Kas sa tahad Maale tagasi?" küsisid sitikad vastu.
"Ei taha," vastas mees. "Aga ma tahan teada,
kuidas sinna saab."
"Ma praegu ei mäleta," ütles kõige vanem sitikas.
"Aga see on ühes raamatus kirjas. Raamat asub Kuu sisemuses. Vist
keskpunktis."
"Kummalt poolt kaevama hakata?" küsis mees.
"Hakka siit poolt," soovitas üks natuke noorem
sitikas. "Sest siin on labidas lähemal."
"Õige!" hüüdis mees ja hakkas kohe kaevama.
Järgmisel päeval oli auk nii sügav, et teda enam ei paistnud, ja sitikad
hakkasid talle mulda peale viskama. Aga neil läks see aeglaselt. Õhtul ronis
mees uuesti august välja ja ütles:
"Ärge visake! Mul on isegi raske nii sügavalt mulda
välja kanda." Siis läksid sitikad talle appi ja moodustasid keti. Viiendal
päeval oli raamat käes. Mees tuli august välja ja küsis:
"Mis keeles see on?" Mõned sitikad olid sel ajal
alles poolel teel august välja. "Ei tea," vastasid mõned sitikad
kooris, ja üks neist jätkas:
"Kõige vanem sitikas kindlasti teab. Küsi õige
temalt."
"Kus ta praegu on?" küsis mees.
"Ta on praegu surnud," vastas sitikate arst.
"Aga homme äratan ma ta jälle ellu."
"Miks sa seda täna ei tee?" küsis mees.
"Täna on puhkepäev," vastas sitikate arst.
"Võid teistelt sitikatelt küsida, kui sa muidu ei usu."
"Usun küll," vastas mees. "Aga homme mõtlesin
ma ise puhata."
"Tule siis ülehomme," soovitas keegi. Nii mees
tegigi, kuigi ta alguses midagi kindlat ei lubanud.
"See on ühes vanaaegses keeles," ütles kõige vanem
sitikas talle soovitatud ajal. "Ma võin selle sulle selgeks õpetada."
"Mis sõna see kõige esimene on?" küsis mees.
"Esimene sõna hääldatakse urku," ütles kõige vanem
sitikas. "See tähendab õpik. Teine sõna on urkumurku, see tähendab
õppimise jaoks. Kolmas sõna on balulku, see tähendab kuidas alla saada."
Samal ajal oksendas mees lõpuks ammu kerjamise ajal sisse söödud mürgi lõpuks
sisikonnast välja, ja viimane sitikas pistis alles nüüd nina august välja. See
oli kõige noorem sitikas.
"Nüüd võib augu kinni ajada," ütles mees.
"Ah, las ta jääb praegu lahti," vastas kõige vanem
sitikas. "Kui sa selle keele selgeks oled õppinud, võib raamatu tagasi
viia."
"Mis siia sisse on kirjutatud?" küsis mees.
"Esimene sõna sees on balulkumurku – see tähendab alla saamise jaoks.
Järgmine juppadi tähendab peab kindlasti, kukumurku tähendab kõhtu saamise
jaoks, sultu tähendab hammaste või londiga, supukusultu tähendab rohtu
sööma."
"Aga teil ei kasva siin ju rohtu!"
"Vanasti, kui see raamat kirjutati, veel kasvas. Ja
meil on mõned seemned järel, millega uue saab külvata."
"Jätke need praegu tagavaraks. Ma enne Maa peale
tagasiminekut olen kümme aastat kuningas," ütles mees.
"Aga sa pole ju veel kuningaks hakanudki," vastas
kõige vanem sitikas.
"Ma hakkan homme selleks harjutama," ütles mees.
Ta harjutas seitse aastat, oli kümme aastat kuningas ja läks aastaga Maa peale
tagasi. Seal otsustas ta uuesti kerjuseks hakata, et teistele ka paremaid
ameteid jätkuks. Pealegi pidas ta kerjamist huvitavaks. Aga samal ajal viisid
sitikad ise raamatu tagasi ja ajasid augu uuesti kinni. Neil ei läinud seda
raamatut vaja.
VESTLUS
Ärge mind sööge, mu liha on mürgine. On teie endi huvides
mind mitte süia. Hoidke mind parem vaenlaste jaoks. Kes mind söömata jätab, on
minu sõber, ja minu sõbra vaenlane on natuke ka minu vaenlane, eriti kui ta
mind sööb. Ärge mind esialgu talle söögiks pakkuge. Mu mass on alles väike ja
ma pole rasvane, mistõttu mu maitse pole kuigi hea ja vaenlane võib mu söömise
pooleli jätta ning ta ei saa piisavat mürgikogust kätte, et see teda tapaks. Ma
ise imesin oma pöialt ja närisin küüsi, ma tean, kui halb maitse mul on. Mulle
see mürk midagi ei tee, sest ma olen sellega kohanenud. Ma ei räägi
sellepärast, et ma elada tahan, sest ma tean, et see jätab teid ükskõikseks või
isegi ärritab. Aga mina olen kaastundlik inimene ja mul oleks kahju, kui te ära
sureksite või oma vaenlasest lahti ei saaks. Aga kui teil on isu mind tappa,
siis mängime näiteks malet, sest seal saate te mu mängult ära tappa. Muidugi
võib juhtuda, et hoopis mina mängu võidan, aga kuna ma kaastundlik inimene
olen, siis oleks mul kahju, kui teie kaotaksite, seepärast ma mängus väga ei
pingutaks. Kõige rohkem meeldiks mulle, kui mäng viiki läheks. See küll
vähendaks mu ellujäämislootusi võrreldes sellega, kui ma kaotaksin, aga kuna ma
olen juba sellega leppinud, et ükskord ma nagunii suren, mängude kaotamisega ma
aga veel leppinud ei ole, siis ei teeks ma meelega nõrku käike.
Või meeldib teile rohkem mängida kabet? See ei ole nii hea
võimalus, sest kui males sümboliseerib mind minu kuningas, kelle te saate
tappa, siis kabes sellist nuppu ei ole ja te võite alles viimase nupu löömise
järel kindel olla, et te mu mängult tapnud olete. Kabes pealegi on löömine
kohustuslik, ja seetõttu kui mul siiski peaks tekkima tahtmine meelega nõrku
käike teha, ei saaks ma seda teha, kui on mõni hea löömine olemas. Järgmise
käiguga võib tahtmine kaotada juba üle läinud olla, eriti kui ma tänu löömisele
vere maitse suhu saan. Verega on siin muidugi tegemist ainult piltlikus mõttes.
See tähendab, et kui te mängult minu verd joote, ei satu veel sellepärast minu
mürgist pärisverd teie kõhtu. Või äkki te eelistate mõnd füüsilisemat mängu?
See ei ole kõige parem mõte, sest kui te males hammustaksite vihaga mõnd minu
nuppu, siis kullimäng ei käi nuppude vahendusel, te võite seal hajameelsusest
hammustada näiteks tükikese minu kõrvast ja sellest tugeva kõhuvalu saada ja
oksendama hakata.
Ah te ütlete, et te ei tahagi mind tappa? Ausalt öeldes see
rõõmustab mind, kuigi mis see teid ikka huvitab. Aga miks te siis enne niimoodi
lõrisesite? Ah te tahate lihtsalt näljasurma ära hoida? Aga nagu ma juba
seletasin, minu söömine toob kaasa veelgi kiirema surma. Sööge siis juba ise
vaenlasi. Ma ei tea küll, kas nad mürgised on, aga kuna selliseid andmeid ei
ole, siis on vähemalt suurem tõenäosus ellu jääda. Mina imen edasi pöialt ja
närin küüsi ja katsun sellest ära elada. Kui te mind vaenlasele ei sööda, siis
pole mind nuumata vajagi. Minuga vaenlase söötmine vaenlast ei nuumaks, sest ta
sureks enne kui talle rasva juurde tuleks. Muidugi kui vaenlases on sama mürk
mis minus, siis tema minuga söötmine polekski teda tapnud, aga see juurde
tulnud kaal poleks teile midagi andnud, oleks ainult mürgi kogust suurendanud.
Võibolla on aga vaenlase lihas mingi teine mürk, siis oleks talle minu söötmine
teda tapnud ja teie omakorda oleksite tema söömisest surnud, nii et
lõpptulemusena oleksid kõik surnud. Oma varasema jutuga ei püüdnud ma seda
saavutada, ma lihtsalt ei arvanud, et te ise vaenlast sööma hakkaksite. See ei
tulnud mulle ka esialgu pähe, et vaenlane juba enne minu söömist mürgine võib
olla. Ma pole teda kunagi maitsnud, ja kui ta oleks minuga ühte mürki, poleks
ma tema mürgisusest ka maitstes aru saanud.
Aga kas te ise ei ole mürgine? Tõenäoliselt mitte, muidu
oleksite te ise teiste mürgisusega arvestada osanud. Mul on teist kahju, kui te
mürgine ei ole, sest siis võib vaenlane teid ära süia. Tegelikult võib ta teid
maitsta ka siis, kui te mürgine olete. Vaenlased on tavaliselt nii kavalad, et
nad ei söö kõike korraga ära, vaadates enne, ega kõht valutama ei hakka. Ise ma
teid süia ei taha, sest esiteks on mul teist kahju, ja teiseks olen ma nii
ettevaatlik, et ma ei maitse kedagi teist isegi siis, kui ta vannub, et ta pole
mürgine. Enda mürgisusest ei pruugi kõik ju teadagi. Ma olen juba ammu
täielikul isevarustamisel. Kui ma rääkisin et te võiksite mind nuumata, siis ma
arvasin, et teil on kuskil mingeid kapsaid, mis on kapsausside peal katsetatud,
või mingit muud sarnast toitu. Muidugi kapsaussid võivad kapsaga ühte mürki
olla, aga enne ma mõtlesin, et ma nagunii pean surema. Nüüd ma tean, et teil
mingeid toite ei ole ja teiseltpoolt võin ma veel kaua elada. Aga teie olukord
on raske, sest teie pöidlad on paljas luu ja küüsi teil sõrmedel ka ei ole.
3. ÜLEKUULAJA
1.
Kutsun Lenini välja.
“Miks sa Oktoobrirevolutsiooni korraldasid?” küsin.
“Kas sa ei saaks minuga vene keeles rääkida?” küsib ta.
“Ei saa. Ma ei oska eriti vene keelt. Ma õppisin koolis esimesest klassist
peale vene keelt nii vähe kui võimalik, et minust ei saaks venelast. Oskan vene
keeles vaid pisut lugeda,” vastan.
“Hästi,” ütleb
Lenin. “Räägime siis eesti keeles. Ma arvasin, et ma seda keelt ei oska, aga ma
olen väga haritud ja saan praegu sellega hakkama. Ju ma olen seda ikka kunagi
õppinud, ainult õppimise fakti ära unustanud.”
“Sa räägid ja mõistad eesti keelt praegu tänu minule,” ütlen. “Kui sa siit
lahkud, unustad selle võibolla täielikult. Mul on võimeid, millest sina pole
kunagi mõelnudki. Aga miks sa Oktoobrirevolutsiooni korraldasid?”
“Vaata,” ütleb
Lenin. Ma ei ole kunagi selle üle sügavalt mõelnud, kuidas selle korraldamist
põhjendada. Mulle tundus, et Oktoobrirevolutsioon on vajalik, ja nii ma selle
läbi viisingi. Aga sinu soovile vastu tulles ma püian
oma tegevust veidi analüüsida. Me mõlemad oleme lähtunud tahtest. Mina ei
tahtnud, et endine kord püsima jääks, sina ei tahtnud saada venelaseks. Siin on
selge paralleel. Kui sa nüüd ise oma tahtmise ära oskaksid põhjendada, siis ehk
oskaksin minagi oma tegevuse seletamiseks põhjenduse leida. Sa veensid mind, et
sul on suured võimed. Kui sul nii suured võimed on, miks sa siis ikkagi
venelaseks ei hakanud? Sa oleksid sellega kindlasti hakkama saanud, kui sa juba
teisigi inimesi eestlaseks teed ja pärast tagasigi muudad. Miks sa küll venelaseks
saada ei tahtnud?” Vastan:
“Ma suudan teha ainult seda, mida ma tahan. Venelaseks ei taha ma saada
sellepärast, et venelasi on niigi palju, eestlasi aga vähe. Ma tahan, et
maailmas oleks palju väikseid rahvusi, aga et nad ei oleks nii väiksed, et nad
välja surevad. Kuidas siis sinuga õieti on?” Lenin ütleb:
“Minu võimed on selgelt sinu võimetest väiksemad. Kui juba sina ei suutnud
teha seda, mida sa ei taha, siis ei suutnud ka mina vastu tahtmist Oktoobrirevolutsiooni läbi viimata jätta. Mulle ilmselt lihtsalt meeldis
selline revolutsioon. Sain selle mõtte Marxi teoseid lugedes, ja mulle meeldis
Marxi stiil. Siis pidin need tema ideed, millest ma aru sain, ka omaks võtma.
Võibolla sain muidugi millestki valesti aru. Aga ma ju nägin Venemaal juba enne
kahte revolutsiooni. Siis ma mõtlesingi, et Marx vist midagi sellist tahtiski.
Ja mulle ei meeldinud, et revolutsiooni alustavad alati teised ilma minule
ütlemata. Mõtlesin, et teen ise ühe ilma teistele ütlemata.”
Saadan Lenini ära. Ta ei suutnud kummutada minu teooriat kõige juhtuva
paratamatusest. Aga kas Oktoobrirevolutsiooni ei korraldanud hoopis Trotski oma
sünnipäeva tähistamiseks? Ei, siis oleks Lenin seda öelnud.
2.
Keegi koputab uksele.
“Sisse!” hüian. Uks läheb aeglaselt
praokile, ja ukseprakku ilmub Hitleri pea.
“Tule julgelt edasi!” ütlen talle. Hitler astub sisse, aga jääb ukse
kõrvale seisma.
“Kas saapad peab ära võtma?” küsib ta.
“Ei ole vaja. Ja võid istuda,” ütlen talle. Kui ta on istunud, küsin:
“Mis sind siis siia tõi?” Hitler vastab:
“Ma ei tahtnud tülitada, ma tahtsin ainult küsida, miks Lenin siin käis?
Nägin teda siitpoolt tulemas.”
“Aga miks see sulle muret teeb?” küsin vastu.
“Teeb ikka muret küll,” ütleb Hitler, kelle hääl hakkab enesekindlamaks
muutuma. “Teie, eestlased, sõdisite ju minu poolel Nõukogude Liidu vastu. Kas
te hakkate siis nüüd kommunistidega koostööd tegema?” Vastan:
“Lenini kutsusin ma siia küll ise, aga teised eestlased ei tea sellest
midagi. Ja Lenin ei olnud ju algusest peale kommunist, vaid Venemaal tegutses
sotsiaaldemokraatlik partei, nagu sina olid natsionaalsotsialist. Kas teie,
kaks vana sotsialisti siis sugugi teineteist ei mõista?” Hitler ütleb:
“Just nimelt, Lenin reetis sotsialismi, mina jäin aga lõpuni sotsialistiks.
Miks ma peaksin reeturit usaldama?” Ütlen:
“Oleks võinud arvata, et teie erimeelsused tulevad rohkem sellest, et Lenin
oli internatsionalist, sina aga rahvuslane ja rassist.” Hitler hakkab kiiremini
rääkima:
“Lenin internatsionalist ja mina mitte? Ma ju hoolitsesin kogu Euroopa
rahvaste eest. Ma valitsesin kogu Euroopat ja oleksin võinud teiste rahvaste
elu põrguks teha, aga ma lasin neil elada ja sõjas vereau kanda.” Vastan:
“Aga juute sa ju hakkasid hävitama.” Hitler vaidleb vastu:
“Ega ma kõiki juute ei hävitanud. Mu eesmärk oli rohkem, et nad Ameerikasse
põgeneksid. Pealegi olen kuulnud, et mu enda esivanemate hulgas oli ka juute,
aga ma ei hakanud sellepärast ennast tapma.”
“Sa ju lõpuks tapsid ennast,” ütlen.
“Ei tapnud,” ütleb Hitler. “See, kes ennast tappis, oli minu teisik, kes
arvas, et teda hakatakse minu pähe piinama. Ise varjasin ennast kuni loomuliku
surmani heade sakslaste kodudes.” Vastan:
“Lugesin, et tapsid ise oma teisiku ja varjasid ennast peale seda Franco
juures Hispaanias. Aga pidasin seda ilukirjanduseks.” Hitler täpsustab:
“Ma ei saanud ju põgeneda läbi vaenlaste vallutatud alade Hispaaniasse.
Pealegi, Francot ma ka ei usaldanud, sest ta ei nõustunud kellelegi sõda
kuulutama ja saatis rindele ainult ühe vabatahtlike diviisi. Varjasin ennast
lihtsate sakslaste juures. Enamus rahvast oli minu poolt, seega keegi mind üles
andma ei hakanud ja kõiki kodusid läbi otsida ka ei jõutud.” Esitan uue
küsimuse:
“Kui enamus sakslasi oli sinu poolt, kuidas siis Jumal sinusse suhtub? Kas
elad nüüd taevas või põrgus?” Hitler vastab:
“Raske öelda, kumba ma lõpuks lähen. Viimset kohtupäeva ei ole ju veel
olnud.” Ütlen:
“Hästi, sa vastasid nüüd minu küsimused ära. Omalt poolt ütlen, et Lenini
pärast ei pea sa väga muretsema. Kutsusin ta siia samasuguse uudishimu pärast.
Mingit koostööd ma temaga ei arutanud.” Lenini nime mainimise pärast muutub
Hitler jälle nagu kartlikumaks, aga ütleb:
“See on tõesti kergendus. Ma siis nüüd lähen,” ja lahkubki kiirel sammul.
3.
Kuidas nende taevassemineku asjadega ikkagi on? Küsiks mõnelt usumehelt.
Otsustan kutsuda Lutheri. Enne kui ma seda teha jõuan, sajab Luther ise läbi
lae tühjale toolile. Ta ütleb:
“Nägin, et tahtsid mind kutsuda. Siin ma olen. Hitler valetas, et tema üle
veel kohut mõistetud ei ole. Ta elab muidugi põrgus. Inimese üle mõistetakse
kohut kohe peale tema surma.”
“Ja sina sadasid siia taevast?” küsin.
“Jah,” vastab Luther. “Miks Hitler täpselt põrgusse läks?” küsin “Millal ta
tegi otsustava vea?” Luther vastab:
“Otsustav viga oli see, et ta ristiti katoliiklaseks. Tal oli veel surmani
võimalus pöörduda minu usku ja sellega põrgust pääseda, aga ta ei teinud seda.”
“Aga ta on öelnud, et luteri usk on parem kui katoliiklus, sest
katoliiklaste keskus on Rooma, luterlaste oma asub Saksamaal.” Luther vaidleb
vastu:
“Ta valetas üldse palju, sest ta oli katoliiklane. Kui ta ütles, et ta nii
mõtleb, siis ta valetas. Tegelikult ta ju sõlmis paavstiga konkordaadi ja
ühendas Saksamaa katoliikliku Austriaga. Ja ta võttis oma poliitikas eeskuju
Itaalia fašistidelt, kes olid kõik katoliiklased.” Mulle meenub, et Luther elas
enne Hitlerit. Küsin:
“Aga kuidas sa üldse midagi Hitlerist tead? Kui ma sind kutsuda otsustasin,
ei tulnud mulle üldse meelde, et sa surid enne Hitleri sündimist. Minust sa
muidugi võisid teada, sest olen võibolla kogemata oma tegevusest sulle varemgi
märku andnud. Oleks võinud arvata, et tead Hitlerist ainult seda, mida ta siin
olles rääkis.” Luther küsib:
“Kas sa tõesti pead ennast Hitlerist millegi poolest paremaks? Olen
jälginud pilve pealt nii sinu kui ka Hitleri kogu tegevust. Ma ei tea ainult
neid asju, mis juhtusid enne minu sündimist või minu eluajal. Aga kõike, mis on
juhtunud peale minu surma, olen ma näinud.”
“Ma ei ole Hitlerist parem?” küsin. “Kas mina lähen siis ka põrgusse?”
“Seda otsustab Jumal,” vastab Luther. “Näen sinu tegusid, aga mitte seda,
kas sa Jumalat õieti usud.”
“Aga surnute kohta sa väidad end teadvat. Kas on nii, et luteri usk on õige
usk, teised valed?” Luther vastab:
“Põhimõtteliselt küll. Aga põrgusse on läinud ka ristitud luterlasi.”
Küsin:
“Aga kuidas on nendega, kes elasid enne reformatsiooni algust?”
“Tol ajal polnud luterlased veel lihtsalt oma kirikut asutanud, aga Piiblis
olid ju õige usu alused toodud, nii et taevasse mindi ka varem. Piiblis on ju
öeldud, et Jeesus läks ka taevasse.”
“Katoliku kiriku rajas Peetrus,” ütlen. “Kas tema on nüüd põrgus?” Luther
vastab:
“Peetrus oli tegelikult luterlane, aga teda ei mõistetud, ja tema
järglastest said katoliiklased. Peetrus ise on taevas.”
“Tänan,” ütlen. Luther tõuseb toolilt, hüppab õhku ja lendab läbi lae.
4.
Vaevalt on Lutheri varbaotsad lakke kadunud, kui põrandast hakkab tõusma
sinist suitsu. Algul arvan, et see on seotud Lutheri minekuga, siis aga kerkib
põrandast mürina saatel Stalin. Pakun talle tooli, aga ta istub irvitades ja
sõnagi lausumata lauale.
“Mis sind veel siia tõi?” küsin. Stalin ei kiirusta vastamisega, vaid võtab
taskust piibu, paneb selle suhu, ja piip läheb iseenesest põlema. Kui ta on
paar korda suitsu välja puhunud, vastab ta alles:
“Tulin ütlema, et Luther ei tea põrgu asjadest midagi. Hitler ei ole mitte
lihtsalt põrgus, vaid seitsmendas põrgus, kõige alumises.” Küsin:
“Mitmendas sa ise oled?” Stalin vastab:
“Viiendas. Selles on üsna inimlikud tingimused ja palju hukkamõistetuid.
Aga Hitler on seitsmendas põrgus peaaegu üksi. Peale tema on seal veel ainult
Trotski ja paar teist kõige suuremat süüdlast.”
“Aga kuidas sina ja Hitler tulete põrgust välja, millal ise tahate? Siis on
see ju õige leebe režiimiga koht.”
“Me ei tulegi välja, millal ise tahame, vaid kokkuleppel Saatanaga. Tema on
huvitatud, et tema firma maine hea oleks. Hitler saab välja harva, sest ei
austa Saatanat. Mina aga sõlmisin juba eluajal Saatanaga koostöölepingu ja pole
seda kordagi rikkunud.”
“Nii et sa tulid võimule tänu Saatanaga sõlmitud lepingule?”
“Ei, tänu Leninile. Ma olin piisavalt tugev, et püsida ainult oma jõule
toetudes võimul ka peale Lenini surma. Aga Suure Isamaasõja ajal, kui sakslased
lähenesid Moskvale, sain aru, et kuna protsessid on üldjuhul pöördumatud, siis
üksi ma enam Hitleri vastu ei saa. Siis otsustasin lõpuks Saatana pakutud
lepingule alla kirjutada.”
“Millal Saatan selle pakkumise tegi?”
“Ta saatis oma esindaja minu isaga rääkima juba enne minu sündimist. Isa
nõustuski mind Saatana sulaseks andma. Kui sain kolmeaastaseks, tuli Saatan
isiklikult mulle järgi. Aga ma keeldusin temaga kaasa minemast, sest minu
arvamust poldud küsitud. Isa ja Saatan kimbutasid mind edasi. Enda kaitsmiseks
otsustasin minna vaimulikku kooli.”
“Nii et vanemad sind sinna ei pannudki?”
“Vanemate juurest põgenesin kohe peale Saatana külaskäiku. Elasin vahel
tänaval, vahel sõprade pool. Vanemad jälitasid mind ja said vahel kätte, aga
põgenesin alati uuesti.”
“Aga milles see Saatanaga sõlmitud leping seisnes?”
“Kohustusin loobuma maailmarevolutsiooni läbiviimisest ja piirduma ainult
naaberriikide vallutamisega, teiseks pidin talle oma sõdureid ohverdama,
kolmandaks pean põrgus läbi viima ideoloogilist kasvatust. See pole enam
kommunistlik, vaid Saatana ideoloogia.”
“Esimene punkt tundub imelik. Ütlesid ju, et sakslased oleks sind ilma
selle lepinguta võitnud. Miks oli siis vaja tingimata maailmarevolutsioonist
loobumist kuulutada?”
“Mõtle loogiliselt. Kui ma Saatanaga juba lepingu sõlmisin, omandasin ka
jõu maailmarevolutsiooni läbiviimiseks. Revolutsiooni oleksin saanud alustada
ka üleni vallutatud maal, aga ma ei tahtnud hetkekski lüiasaamist
tunnistada. Aga Saatan juba kutsub mind.” Ta sukeldus põrandasse ja ruum täitus
mõneks ajaks uuesti sinise suitsuga.
5.
Hakkan lõpuks oma teooriates kahtlema. Arvasin varem, et kõik ajaloos
toimuv on ette määratud. Minu erinevad
külalised räägivad aga selle kohta erinevaid jutte, erinevusi on ka loetuga.
Võibolla siis polegi olemas kõikemääravat algpõhjust, vaid iga isik on
tegutsenud erinevas reaalsuses? Sel juhul olen saanud kontakti ainult nendega,
kellega minu reaalsus kokku puutub, samal ajal kui sellest väljaspool võib olla
vägevamaid tegelasi. Või saan tungida kõigisse reaalsustesse ja olengi
sisenenud erinevatesse, mis on omavahel vastuolus? Tuleb järele mõelda. Kes
jäävad minu reaalsusest väljapoole? Kunagi arvasin, et olemas pole Jumalat ega
Saatanat, seega minu tolleaegses reaalsuses neid ei olnud. Ja neid pole ma veel
välja kutsunud, seega puudub mul nendega ka praegu õige kontakt.
Ajalooraamatutes on neist juttu kui kuskil kaugemal viibijatest. Jumalast on
veel juttu, Jeesust on peetud isegi tema maapealseks kehastuseks. Saatan jääb
aga kaugeks. Võtaks kõigepealt kontakti Saatanaga. Kui see õnnestub, siis mõtleks
mõne ajaloolise isiku ise välja ja prooviks temaga kontakti saada, või siis püiaks kontakteeruda kellegagi, keda ma ei oska
isegi välja mõelda. Aga Saatana siiatulek võiks mulle ohtlikuks kujuneda. Parem
helistan talle, enne kui ta minu mõtete peale ise kohale tuleb. Valin Saatana
oletatava numbri.
“Hallo!” kostab torust.
“Kas Saatan?” küsin.
“Ei, Jumal,” vastatakse torust.
“Vabandust, ma vist eksisin numbriga. Jumalat ennast ei tahtnud ma küll
tülitada,” ütlen.
“Kulla sõber,” kostab torust. “Kas sa siis ei ole kuulnud, et Saatan ja
Jumal on üks ja sama. Mõtle ise, miks on maailmas muidu nii palju häda ja
viletsust. Kui Jumal oleks hea ja kõikvõimas, kuidas ta oleks saanud siis
sellise maailma luua?”
“Aga paljud inimesed on eluga rahul,” ütlen. “Ei saa öelda ka, et maailm
oleks täiuslikult halb. Võibolla on paradiis siiski olemas? Luther ise ütles,
et ta elab taevas. Kas ta siis valetas?” Torust kostab naeru.
“Sa küsid Saatana käest, kas keegi valetas. Miks peaks Saatan sulle tõtt
ütlema. Kui Saatan ütleb sulle, et ta on sama, kes Jumal, miks sa siis kohe
teda usud? Miks sa ei helistanud Jumalale endale, kui eeldasid tema olemasolu.
Tema oleks sulle ju tõtt rääkinud.”
“Kuidas siis on, kas on Jumal Saatanast eraldi olemas või ei ole? Minu
ettekujutuses ei tohi Jumalat ilmaasjata tülitada.”
“Niisiis, sa unustad juba minu argumendid Jumala olemasolu vastu. Aga miks
sa ei võiks tema poole pöörduda. Iga usklik ju pöördub palvetes Jumala poole.
Sina suudad rohkem. Sa suudad ära arvata kõigi telefoninumbrid. Mõtle, kas sa
ei sooviks minu nõuannet järgida.” Torust kostab uuesti naeru ja toru pannakse hargile.
6.
Oleksin tahtnud Saatanalt küsida veel Stalini ja Hitleri kohta. Helistan
õige talle uuesti? Aga ta ise ütles, et tema sõnu pole vaja uskuda. Ja ta oli
esimene, kes selgelt endale vastu rääkis, seega ta pidi vähemalt mingil hetkel
valetama. Kas ei peaks järgima tema soovitust helistada Jumalale? Jah, ma
aiman, mis on Jumala number. Aga kui sellel soovitab helistada Saatan, siis on
see arvatavasti lõks. Ta tahab, et Jumal minu peale vihastaks, või on ta tõesti
ise Jumal ja sellel ahvatlevamal numbril talle helistamine oleks nagu kolme
veretilga andmine. Aga kui Saatan ja Jumal on üks, kas ei oleks siis targem
temaga hästi läbi saada püüda ja tema soovitusi järgida? Siiski, kui ta on
olemuselt kuri, ei aitaks tema kurjuse vastu arvatavasti ka talle kuuletumine.
See, et ta pole suutnud kogu maailma põrguks muuta, näitab, et teda peab
tasakaalustama mingi heatahtlikum jumal. Võibolla suudan seda kuidagi ka ise
teha. Igatahes kohe praegu ma Jumalale ei helista, sest praegu oleks see
selgesti lihtsalt Saatanale kuuletumine. Kui Jumal on Jumal, siis näeb ta ise,
milles on probleem ja saadab mulle signaali, kui tahab, et ma talle
helistaksin.
Aga nüüd prooviks võtta ühendust mõne väljamõeldud ajaloolise isikuga.
Mõtlen näiteks välja, et Marsil on elu ja kõik sealsed riigid on ühendanud
kuningas Fath. Kutsun ta siia. Proovin teda kutsuda, aga ta ei tule. Heliseb
hoopis telefon. Võtan toru ja kuulen kurja häält:
“Siin kuningas Fath Marsilt. Mis sul arus on, et sa elusat inimest kutsud?
Mul on praegu koosolek. Terve planeedi asjad tahavad otsustamist. Tegele parem
oma surnutega. Või kui sul tõesti on mõni hea ettepanek, siis helista. Sinna ma
ei saa tulla. Ja sa solvasid mind, kutsudes mind kuningana. Olin oma esialgses
kuningriigis tõesti kuningas, aga pärast planeedi vallutamist peavad alamad ja
võõrad mind keisrina kõnetama.” Vastan:
“Jah, mul on ettepanek. Ettepanek seisneb selles, et teeksime koostööd Maa
ja Marsi ajalugude võrdlemisel. Üks olulisemaid küsimusi on seejuures, miks su
riiki ega mingisugust Marsi elu Maal märgata ei ole. Alles sinu telefonikõne on
esimene signaal sealt.” Fath vastab:
“Sa tuled vägevama tsivilisatsiooni esindajale rumalaid küsimusi esitama.
Kas ma peaksin sulle kõik oma teadmised edasi andma, et tekitada konkurentsi
Universumi vallutamisel? Hästi, kõige elementaarsematest asjadest võin ma ju
rääkida. Ega meie Marsi astronoomid ka Maal elu pole avastanud. Erinevad
tsivilisatsioonid koosnevad erinevast mateeriast, mistõttu ei ole üksteisele
nähtavad. Vaimsed isikud teavad seda, aga neid on vähe. Minuga on Maalt
kontakti võtnud ainult Jumal ja Saatan, sest Maa on ilmselt kõige mahajäänum
planeet terves Universumis. Alles täna muutusid ka sina
kontakteerumisvõimeliseks.”
“Kas sa oled siis vägevam ka meie Jumalast ja Saatanast ja kavatsed nad
koos kogu Universumiga oma võimule allutada?”
“Ma pole midagi öelnud!” karjutakse torru. Jälle pannakse
toru hargile.
7.
Nüüd on põhjus Jumalale helistamiseks olemas. Teda tuleb Fathi eest
hoiatada. Fathi olemasolu osutus ju tõeks, siis võib ka kõik, mis ta rääkis,
tõde olla. Ja tõendeid sellest, et Jumal on vaid kohaliku tähtsusega tegelane,
oleks võinud ju ka varem leida. Miks peaks olema meie planeet maailma kese, kui
ta ei asu ei Universumi ega Galaktika keskpunktis? On öeldud, et Jumal elab
taevas. Miks peaks taeva all mõeldama maailmaruumi Maa atmosfääri asemel? Ja
Luther ju ütles, et ta elab pilvel, mitte Universumist väljas. Ja Stalin tuli
oma jutu järgi põrgust, kui ta tuli maa alt. See tähendab, et teistel
planeetidel peavad oma põrgud olema.
Valin Jumala numbri. Torust kostab erakordselt vali hääl:
“Mis on sul mureks, mu poeg?” Küsin:
“Jumal vist? Kas sa tead, et Fath haudub terve maailma vallutamise plaane?”
Jumal vastab:
“Selle maailma vallutamise. Ja kas ei hakkaks ka sa ise meeleldi Jumalale
vastu? Miks ei kuule ma su palveid?” Küsin:
“Kas telefonikõne ei või käsitleda palvena? Miljonid inimesed palvetavad,
aga tulemust ei ole. Fathi järgi olen mina vägevaim inimene. Kas ma ei peaks
siis kogu oma jõudu mängu panema, et teisi aidata?” Jumal küsib:
“Teisi aidata? Kas sa ei pidanud alles hiljuti oma eesmärgiks kõigest
ajaloo uurimist? Isegi Leniniga ei tahtnud sa koostööd teha.” Küsin:
“Kas teiste aitamine ikka ongi nii halb? Varem ma ei teadnud, mida ma saan
teiste heaks teha. Nüüd võtsin kontakti ühe elavaga ja mulle hakkas tunduma, et
ta on ohtlik. Ja ma unistasin, et kui saan kontakti Jumalaga, siis saan teada
põhilised tõed maailma kohta. Ega sa viimati Saatan ei ole?” Jumal vastab:
“Ma olen juba kolmas elav, kellega sa telefonis räägid. Ja mina pole
öelnud, et teisi ei tohi aidata. Aga selle tegemiseks on teatavad reeglid. Mina
olen sind aidanud sellega, et lõin Saatana ja Fathi. Jah, Saatan on Jumal, nii
nagu ka sina oled Jumal. Kogu maailm on Jumal.”
“Kui olen osa Jumalast, siis kõnetan oma teist osa juba julgemalt. Mul on
veel üks mure. Ma tahaksin teada, kas ma lähen taevasse või põrgusse. Kas selle
kohta on juba mingit selgust?”
“Oota, ühel päeval saad sa teada. Palveta ja ole telefoniga ettevaatlik.”
Mulle tundub, et see on vihje, et ma kõne lõpetaksin. Ütlen:
“Hästi, ma lõpetan,” ja panen ise toru ära.
8.
Nüüd prooviks veel kutsuda välja kellegi, keda ma ei oska välja mõelda.
Võibolla on kõik senised vestluspartnerid olnud mu enda väljamõeldised. Aga
kujutlematut ma ei oska ju välja kutsuda. Ka tema telefoninumbrit ei tea. Aga
võin välja mõelda isiku, kes kõiki telefoninumbreid teab. See peab olema elus
isik, et olla kursis uuemate numbritega. Fath soovitas mul kutsuda välja ainult
surnuid, aga mõtlen välja, et see isik on sõbralikum.
Niisiis, kutsun ta. Sein minu ees hakkab lainetama. Kui lainetamine lõppeb,
näen seinal peeglit ja selles enda peegelpilti. Küsin:
“Kas ma mõtlesin nüüd välja ennast, peegli või enda peegelpildi?”
Peegelpilt vastab:
“Sa mõtlesid välja ennast. Kui sina neid numbreid ei tea, ei tea neid
keegi. Proovi välja mõelda. Ma saan muidugi aru, et mõtlemine on raske. Aga
lõpuks võib suure pingutusega jõuda tulemuseni, mida algul ei ole.” Ütlen:
“Aga ma tahan ju selle numbrit, keda ma ei suuda välja mõelda. Kui ma ta
välja mõtleksin, oleks ta keegi teine.” Peegelpilt vastab:
“Proovi. Katsu leida lahendus.” Mul tekib üks lootus:
“Aga kas Jumal ei saaks seda numbrit öelda?” Peegelpilt vastab:
“Jumal teab ainult reaalse maailma asju. Ta on loonud kõik, mida ta vähegi
luua oskas.”
“Niisiis, mina pean suutma välja mõelda rohkem kui Jumal luua? Ja see,
mille ma välja mõtlen, on samas kohe olemas. Ega sa ei taha öelda, et mina
olengi ainuke õige Jumal, mitte ainult osa Jumalast?” Peegel kukub põrandale
kildudeks. Võtan maast ühe killu ja ütlen selles asuvale peegelpildile:
“Sa oled endiselt siin. Vasta!” Peegelpilt ütleb:
“Ei vasta. Mina olen kõigest peegelpilt. Kui sa ise ei vasta, kuidas
saaksin siis mina vastata?” Panen killu käest. Mida Jumal mulle ütleski? Et ma
palvetaksin. Laskun põrandale põlvili, panen käed kokku ja ütlen lae poole
vaadates:
“Jumal, palun anna mulle kellegi telefoninumber, keda ma ei oska välja
mõelda!”
Keegi ei vasta. Ja ometi ma ju tahan, et keegi vastaks.